showcase Scania Super
uppdraget
Scania Super är summan av all Scania-expertis under flera decennier. När företaget presenterade drivlinan ville man skapa upplevelser och intryck – gärna i 3D. Swedish Frames blev ansvarigt för utvecklingen av 3D-chassi och 3D-motor till Scanias prestigebygge.
kund
format
Scania
Webbupplevelse
Navigera. 3D-systemet PlayCanvas gjorde det möjligt att navigera i en interaktiv 3D-palett från vilken browser som helst.
Transparens. Rotera chassit i mjuk och högupplöst 3D, upplev detaljer och förstå helheten. Modellen är komprimerad för hand, skruv för skruv från Scanias CAD.
”Scania lanserar nu en ny drivlina som fått namnet ”Super”, som ger en bränslebesparing på 8 procent. Super har två motorer för RME-användning. Scania Super har ett effektspann upp till 560 hk och med ett maximalt vridmoment på upp till 2800 Nm.”
Internationellt. ”Scania Super Experience” lanseras samtidigt i
18 länder på lika många olika språk. Översättning och lokalisering samt implementation i PlayCanvas blev ett huvudmoment i projektet.
Grafik, film, animationer och video. Smörgåsbordet av innehåll är stort för Scanias besökare. Innehållet är sorterat i teman, och möjligheterna att fördjupa sig många.
Internationell kompetens. Swedish Frames samarbetade med flera experter under ledning av Nordic Morning och Scanias interna utvecklingsenhet. Bakom plattformen står medarbetare i Sverige, Portugal, Ukraina och Frankrike.
Webben utvecklas. Scania Super är ett exempel på när en kund använder realtidsbaserad 3D för att skapa upplevelser kring en produkt. Swedish Frames vill driva utvecklingen med nya berättelser, tekniker och design!
teamet
Kund: Scania
Byrå: Nordic Morning
​
Projektledare, NM: Mikael Thiel
3D-asset design: Swedish Frames
Konceptdesign: Nordic Morning, Swedish Frames
​
Chef för programvaruutveckling, Scania: Adam Matsson
​
PlayCanvas implementering: Swedish Frames, Tsukat
Chef för implementering i PlayCanvas, Tsukat div: Taras Onyskiv